الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

התנסות מעשית במסלול על יסודי

התנסות בהוראת הביולוגיה - שנה א'
ההתנסות נערכת בבתי ספר יסודיים ומטרתה היא לבנות את יסודות ההוראה ולהכיר את בית הספר כמערכת לימודית, חברתית ותרבותית. לסטודנטים יתאפשר לבנות מערכי שיעור וללמד חלקי שיעור כמו גם לצפות צפייה מודרכת בשיעורי המורים המאמנים. הסטודנטים יכירו את תוכניות הלימודים ואת ספרי הלימוד במדעים בבית הספר היסודי, את יסודות הצפייה בשיעורים בבית הספר ואופן הרישום בפורטפוליו. הסטודנטים יצפו בחלק מהשיעורים הניתנים בבית הספר, הן על ידי מורי ומורות בית הספר, והן על ידי עמיתיהם ללימודים בכיתה, וילמדו את החלק הדיסציפלינארי האחר במערכת השיעורים. הסטודנטים ידווחו על שיעורי הצפייה ועל התנסותם האישית וירכזו את מסקנותיהם, את הערות המדריך ו\או המורה וכן את הרפלקציה לגבי השיעור.
הסטודנטים יכירו את הכלים ואת אמצעי ההמחשה השונים הדרושים להוראה בכלל ולהוראת המדעים בפרט (מעבדה, סרטים, שקפים ושקופיות, איסוף נתונים בשדה, מאמרים מדעיים, מפות, סיורים וכו'), ויתנסו בהוראה של רכיבים שונים של השיעור: פתיחה, לימוד חומר חדש, שאלת שאלות, דיון, שימוש בספרים ובספרות עזר, שימוש באמצעי המחשה שונים וכו'.
בשנה זו יושם דגש על הוראת נושאים בביולוגיה כגון: אנטומיה ופיסיולוגיה של הצמח, משפחות צמחים, צמחי ארץ ישראל, בתי גידול שונים, פרקים בתורת התא.

 

התנסות בהוראת הביולוגיה - שנה ב'
מטרת ההתנסות היא להכיר את תוכניות הלימודים וספרי הלימוד בביולוגיה בחט"ב ופיתוח היכולת להערכתם, ולהקנות מיומנויות למידה והוראה הדרושות להוראה בכלל, ולתחום מדעי הטבע בפרט. הקורס יחשוף את הלומדים לסביבה הלימודית, לקשר בין המורה לתלמיד ולהורים וחשיבותו בתהליך ההוראה, להתנסות בשיטות ההוראה השונות, ולהתאמתן לצרכיהם של התלמידים.
בין הנושאים: התנסות בחלקי השיעור השונים: פתיחה, לימוד חומר חדש, שאלת שאלות, דיון, שימוש בספרים ובספרות עזר, שימוש באמצעי המחשה שונים, וכו'. חשיבות השימוש בספרות עזר להצלחת תהליך ההוראה. מערך שיעור - התכנון היומי. אסטרטגיות לניהול כיתה וחיזוקים למיניהם. התנסות בשילוב המחשב בשיעורי הביולוגיה. המעבדה והכנת עזרי הוראה. ניהול וארגון הכיתה. סיורים הקשורים לתופעות טבע בעונות השונות, התצפית בכיתה - סוגי תצפית, התצפית כדרך ללמוד בצורה מרבית על הכיתה, התלמידים ודרכי הוראה. פיתוח שיטות הוראה שונות לאותו חומר לימודי, אך לאוכלוסיות שונות של תלמידים. התאמת חומר הלימודים לרמות השונות של התלמידים. טיפוח היכולת להעריך שיעור, הן של עמיתים להוראה והן של הסטודנט עצמו, לאתר את נקודות החולשה וכן את נקודות החוזק בתכנון, ביצוע והערכה של יחידת לימוד. אסטרטגיות לניהול כיתה וחיזוקים למיניהם. התנסות בשיטות הוראה חלופיות - הוראה פעילה, הוראה יחידנית והוראה בקבוצות. תיאוריות פסיכולוגיות מיקומן בעבודה המעשית בבית הספר.
בשנה זו יושם דגש על נושאים בטבע כגון פרקים ברבייה, מאזן המים בצמחים ובעלי חיים, פרקים בביולוגיה של התא, פרקים בהזנה בצמחים ובבעלי חיים.

 

התנסות בהוראת הביולוגיה - שנה ג'
בשנה זו הסטודנטים מתנסים בבתי הספר בכיתות ט'-י' ומושם דגש על חיזוק המיומנויות בהוראה שנרכשו בשנים א' ו-ב', הקניית היכולת לפתח חשיבה בקרב תלמידי בית הספר, הכרה מעמיקה של תוכניות הלימודים וספרי הלימוד בביולוגיה בכיתות ט'-י', תוך כדי השימוש בהם להכנה ולהוראת שיעורים בבית הספר. דגש מושם גם על תכנון נושאים אינטגרטיביים במדעים והוראתם, פיתוח יחידות לימוד במדעים והוראתן, פיתוח שעורים ממוחשבים והוראתם, ביצוע ניסויים מעבדתיים במעבדה, דיון במאמרים מדעיים עם תלמידי בית הספר וניתוחם, שימוש בשיטות שונות להערכת ההתנסות, שימוש במקורות מידע כולל מקורות מהאינטרנט, הפורטפוליו, השתתפות פעילה בהכנת תערוכה דידקטית בבית הספר, סיורים לימודיים בשדה עם התלמידים במטרה לערוך מחקרים, לפיתוח חשיבה מדעית, שימוש באתרים להוראת נושאים בביולוגיה, שימוש בסימולציות כאמצעי המחשה בשיעורי הביולוגיה.
במהלך ההתנסות יושם דגש על הוראת נושאים בביולוגיה כגון: פרקים באנטומיה ופיסיולוגיה של גוף האדם, מערכות ויסות בגוף החי, פרקים בתורשה.
כל קבוצת סטודנטים תוביל פרוייקט בית ספרי בטבע שייעשה ע"י תלמידי בית הספר בליווי ובהדרכת הסטודנטים בנושאים שונים בטבע כגון: בניית אתר שיכלול נושאים כמו: צמחי ארץ ישראל, בעלי חיים בא"י, הסתגלות צמחים ובע"ח לתנאי יובש, מקורות המים בארץ וחשיבותם. גם בשנה זו על הסטודנט להכין רישום ותיעוד של מהלך ההתנסות באמצעות יומן פדגוגי.

לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס