الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

התנסות בהוראה

תיאורי ההתנסות

(מסודרים לפי א"ב)

התנסות מעשית במסלול הגן (גילאי לידה - 6 שנים)

התנסות מעשית גילאי לידה - 2 שנים - שנה א'
ההתנסות תיערך במשך סמסטר אחד. הסטודנטית תכיר מגוון מוסדות חינוכיים לטווח הגילאים לידה-2 שנים כגון: מעונות יום, משפחתונים, מוסדות השייכים לעמותות. ההדגש בשנה זו הינו על צפייה מודרכת ובהפעלה של תינוקות ופעוטות, כדי שהסטודנטית תכיר מקרוב את דרכי העבודה, הארגון והתכנון של פעילויות-טיפוליות וחינוכיות, התואמות את דרכי ההתפתחות של התינוקות, ותתנסה בהפעלת פעוטות לפי תוכניות המוסד ובהתאם למסגרת החינוכית ולמאפייני וצרכי הילד בתחום הקוגניטיבי, החברתי, הרגשי והמוטורי. כמו כן, תתכנן ותפעיל סביבה חינוכית תוך מתן ביטוי ליישום עקרונות ההוראה הנלמדים בתוכנית ההכשרה במסלול הגן (כגון: פסיכולוגיה התפתחותית, התפתחות שפה, התפתחות מוטורית וסנסומוטורית, קווים מנחים לעשיה חינוכית מלידה ועד שלוש, פעילות יצירתית בחומרים). תהליך ההתנסות המעשית תלווה בתיעוד - יומן פדגוגי.

התנסות מעשית גילאי 2-4 שנים - שנה ב'

הסטודנטית תתנסה בהוראה במשך יום בשבוע לאורך כל השנה והיא תתקיים במסגרות חינוכיות מגילאי 2-4 שנים - בסמסטר א' בגילאי 2-3 שנים ובסמסטר ב' בגילאי 3-4 שנים. בכל סמסטר הסטודנטית תתנסה במסגרות החינוכיות המתאימות כמו מעונות יום, פעוטונים, מוסדות השייכים לעמותות נשים, גנונים וגנים לגילאי 3-4.
בסמסטר א', הסטודנטית תתנסה בצפייה ובהפעלה של פעוטות וילדים רכים. ההתנסות תיערך בהדרגה ע"פ הכנת מערכי פעילויות בקבוצות קטנות או במפגש עם ילד אחד, לפי תוכניות המוסד ובהתאם למסגרת החינוכית ולמאפייני וצרכי הילד, כמו כן, הסטודנטית תתכנן ותפעיל סביבה חינוכית תוך מתן ביטוי ליישום עקרונות ההוראה הנלמדים בתוכנית ההכשרה למסלול הגן (למשל: פסיכולוגיה של למידה וחשיבה, התפתחות תהליכים רגשיים-חברתיים, הסתגלות וכישורי חיים, המשחק והתפתחותו בגיל הרך, הילד כאישיות מתפתחת ולומדת, תכנון ופיתוח תוכניות לימודים, שילוב אומנויות בהוראה).
בסמסמטר ב' (גילאי 3-4) תתנסה הסטודנטית בתכנון נושא לימודי לפעילויות שונות: פעילויות אישיות, קבוצתיות ובמליאה. על פי תוכניות לימודים ותחומי דעת שונים ובהתאמה להתפתחות הילד. התכנון יהיה מושתת על הצבת מטרות מובחנות המותאמות לצורכי ילדים שונים, עקרונות ההוראה בגיל זה והכנת אמצעי המחשה. תוכניות אלה יהוו חלק בסיסי של היומן הפדגוגי.

התנסות מעשית גילאי 5-6 שנים - שנה ג'

בשנה ג' הסטודנטית תכיר ותתנסה, במשך יום בשבוע, בהפעלת ילדים במסגרות חינוכיות המיועדות לגילאי 5-6 שנים. מטרת ההתנסות המעשית היא לקדם את הסטודנטית בשלושה היבטים פרופסיונאליים מרכזיים: 1) בהיבט של התפתחות מקצועית כגננת, 2) בהיבט של התפתחות אישית ו-3) בהיבט של התפתחות אקדמית כאדם לומד.
כל סטודנטית תתנסה בהכנת מערכי פעילות ואמצעי המחשה, בהכנת פרוייקט הכולל נושא אינטגרטיבי העונה על תוכניות הלימודים המיועדות לגילאי 5 -6 שנים, ומשלב תחומי דעת שונים, מיומנויות למידה ודרכי הוראה-למידה תואמי התפתחות. מטרת הפרוייקט הוא פיתוח החשיבה, החקירה, הערכה, היכולת הרפלקטיבית של הסטודנטית, כל זה בשילוב בין התיאוריה למעשה ובין המעשה לתיאוריה (קורסים הנלמדים בזיקה להתנסות המעשית בשנה זו: תכנון תוכנית עבודה תואמת התפתחות, ניצני אוריינות בגן, התפתחות מערכת ה"ייצוג על הנייר" בגיל הרך, התפתחות חשיבה מתמטית, אירועי דיבור בגן, דפוסי תרבות ותקשורת בגיל הרך). הסטודנטית תלמד לנהל דיאלוג רפלקטיבי לאחר העשיה החינוכית, בשיתופה של המדריכה הפדגוגית והגננת המאמנת, במטרה להעריך את התקדמותה המקצועית והפדגוגית.

לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס