الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

החוג לעברית

החוג מציע תכנית לימודים לסטודנטים המכשירים עצמם להיות מורים במסלול ביה"ס היסודי והעל-יסודי. התכנית כוללת מגוון של קורסים להוראת העברית ולרכישתה כשפה שׁנייה וקורסים להעמקת הידע הלשוני והחינוך הלשוני של הדיסציפלינה לאור תיאוריות בלשניות מודרניות.

שפה שׁנייה נבדלת משפה זרה בהיותה שפה המשמשת בצורה אינטנסיבית בחיי היום יום, ואף הדובר חשוף לה בצורה אקטיבית מבחינת השימוש, בעוד ששפה זרה, קשורה יותר להזדמנויות מיוחדות או למפגשים עם דובריה. לשפה זרה יש משקל רב לעניין הדיבור, בעוד שלשפה שׁנייה יש משנה חשיבות הן לדיבור והן לכתיבה.

הוראת שׂפה נוספת - שׁנייה או זרה - מחייבת היכרות עם גורמים ייחודיים הקשורים בהוראתה, ומבחינים כיום בין הוראה של "לשון אם" לבין הוראה של "לשון שׁנייה" או "לשון זרה".

במחקר הסוציולינגוויסטי מבחינים בין רכישת שפה זרה לבין שפה שׁנייה. שפה שׁנייה נחשבת לשפה הנלמדת ומשמשת אותו בסביבתו הקרובה, בעוד ששפה זרה נחשבת לשפה נלמדת ומשתמשים בה מעבר לגבולות לאומיות וטריטוריאליות. במלים אחרות, שפה שׁנייה הינה זמינה בסביבה המקיפה את הפרט בעוד ששפה זרה אינה כזו.

העברית הינה לשון הרוב והממסד בישראל, ולכן חשוב וחיוני לאזרח הערבי לפתח את מיומנויות הדיבור, שמיעה, קריאה וכתיבה. יש ללמד את מיומנויות הלשון השונות במשולב, משום שהן קשורות זו בזו.

הלימודים בחוג מבוססים על תפיסה עדכנית של לימוד שפה שׁנייה, המדגישה את ההיבט התקשורתי של השפה. הקורסים המוצעים בחטיבת ההבנה וההבעה, אמורים להפגיש את הלומד עם גילוייה והיבטיה השונים של העברית. בחטיבה זו הסטודנט ייחשף לעולמות השיח המרכזיים שבתוכם משתקפים חיינו: התקשורת הבין-אישית; התקשורת האישית; תקשורת ההמונים; השיח העיוני והספרותי.

בספרות: לימוד הספרות יפגיש את הלומד עם התרבות היהודית ועם הערכים הגלומים בתרבות זו והמשתקפים מבעד לטקסטים ספרותיים. הסטודנט יפתח חוש אסתטי ויכיר מנהגים ואורחות חיים של החברה היהודית. כמו כן, יכיר הסטודנט את המורשת הספרותית עתיקת היומין של הספרות העברית והערכים הספונים בה. הקורסים מותאמים לשכבת הגיל - יסודי וקורסים להעמקה ולהעשרה של הדיסציפלינה. הקורסים מותאמים להוראת הנושא לילדים ולעולמם הרגשי והקוגניטיבי. הקורסים מיצגים את רובדי הלשון העברית ואת הז'אנרים הספרותיים הבולטים והרלוונטיים להוראה במסגרת בית-הספר היסודי והעל-יסודי.

בדקדוק: לימוד הדקדוק של שפה הנרכשת כשפה שׁנייה נועד בראש ובראשונה לקדם את רכישת השפה ולשפר את השליטה בה. הדבר נעשה בצורה פורמאלית- כאשר החוקים והכללים של השפה נלמדים כסכמות וחוקים, שהתלמיד אמור לשנן ולזכור. שיטה זו מזמנת קשיים ללומד: היא בנויה על שינון ולימוד החוקים בצורה מנותקת יחסית מן ההקשר, הכללים מוצגים כנוסחאות שהתלמיד אמור לזכור ולשנן. דבר זה מקשה על הלומד, אך יחד עם זאת, קיימת דרך נוספת של למידה והיא הוראה הדקדוק הפונקציונאלי - פונקציונאליות. תכנית הלימודים החדשה בלשון מבליטה את הפָּן הפונקציונאלי של הוראת הלשון. הדקדוק שכולל מבנים לשוניים עיקריים - במישור התחבירי ובמישור המורפולוגי, ואלה נרכשים תוך כדי העיסוק בטקסטים לסוגיהם בסיטואציות של קליטה והפקה: קריאה וכתיבה, האזנה ודיבור. הדגש הוא על הפונקציונאליות של מבנים אלו - תפקודם בטקסטים דבורים וכתובים - ועל השימוש בהם.

בשלב מתקדם של רכישת השפה, יש מקום לעסוק בדקדוק גם מנקודת מבט עיונית – למשל, עיון משווה בין המבנים בלשון-האם למבנים בשפה הנרכשת. במקרה שלנו מדובר בשתי לשונות אחיות, שיש להן הרבה מן המשותף, והן יכולות ללמד הרבה זו על זו.

מכלול הקורסים, הן של החינוך הלשוני והן של הוראת העברית כשפה שׁנייה, בנוסף לקורסים להעמקת הדיסציפלינה, יוצרים את המארג הכולל של הוראת העברית כשפה שׁנייה ותורמים להכשיר מורים שעתידים ללמד את העברית כשפה שׁנייה.

הקורסים המוצעים בתכנית מגוונים ועוסקים בהקניית ידיעה ממצה ומקיפה בלשון העברית ובספרותה לתקופותיה, תוך זיקה להישגי הבלשנות הכללית המודרנית.

 

ראש החוג: ד"ר אברהים בסל

דואר אלקטרוני: [email protected]

לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס