الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

החוג לביולוגיה

בעידן הנוכחי, לאור ההתפתחויות ופריצות הדרך בתחומי ידע שונים, גוברת המעורבות של האדם בסביבתו הפיסית והאנושית בכל הרמות - מהתא הבודד ועד ליצור השלם. אחת הסיבות המרכזיות למעורבות זו, היא ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, המאפשרת לאדם, לרדת לעומק הפרטים במימדים מיקרוסקופיים וללמוד על תהליכים בזמן אמת ואפילו לצלם אותם תוך כדי שהם מתרחשים כמו תנועת חלבונים, מעבר חומרים דרך קרומי תאים, חלוקת תאים, פענוח רצף של גנים ועד להשפעת מזון או תרופה על היצור השלם.

חינוך מדעי וטכנולוגי בכלל וביולוגי בפרט מהווה תשתית להתפתחות ולהצלחה, הן במישור האישי והן במישור הלאומי והחברתי, כבסיס לפיתוח חוסן מדיני וחברתי שיתבטא בתחומים מגוונים כמו תעשיה, בריאות, תזונה ואיכות סביבה.

מלבד הצרכים הקיומיים, ניכר יחוד של האדם בצורך לאגור ידע וביכולתו לעשות בו שימוש התורם להתפתחות הידע והתפקוד בחברה האנושית. סקרנות האדם להבין תופעות וחוקי טבע כולל ביצור החיי מניעה אותו למציאת פתרונות שנועדו להגביר את יכולתו הטבעית ולשפר את איכות חייו.

אתגרים אלו מחייבים התעדכנות שוטפת בחידושי המחקר הביולוגי, תוך למידה וניתוח עצמאי של מחקרים מדעיים. על המורים לביולוגיה להיות בעלי יכולת לפתח אצל תלמידיהם סקרנות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם פתרון בעיות ביולוגיות אותנטיות. במקביל עליהם לרכוש ידע פדגוגי שיאפשר עיבוד מידע חדש והתאמת דרכי הוראה-למידה והערכה רב-ממדית למגוון סגנונות למידה בכיתה הטרוגנית.

על כן, מושם בהתמחות דגש על הקניה של ידע מדעי-ביולוגי עדכני, מיומנויות מחקר חינוכי וכישורי הנחיה, כלים לפיתוח לומד עצמאי ואוריין-פותר בעיות אקטיבי, לפיתוח מגוון דרכי הוראה והערכה רב-ממדית של תהליכים ותוצרים, לפיתוח מיומנויות חשיבה וביקורת, לפיתוח של חומרי למידה ולניתוח מאמרים מדעיים, וכן אסטרטגיות להובלת שינוי בית ספרי ומערכתי בהוראת הביולוגיה.

הקורסים המתודולוגיים מדגישים את הקניית האוריינות המדעית-ביולוגית לתלמידי חטיבת הביניים ובכלל זה: הבנת שיקולים בפתרון בעיות בביולוגיה, פיתוח חשיבה ביקורתית ופיתוח מודעות לשאלות ערכיות חברתיות ואתיות, אשר יוכלו להועיל לתלמיד בהבנתו את הבעיות המורכבות שמעלים העיסוק והמחקר במדעים הביולוגיים.

בנוסף לכך, הקורסים הדיסציפלינאריים מכוונים לשתי מטרות בסיסיות: חיזוק הכיוון של פיתוח החשיבה, ומיקוד בטיפוח כלים לקידום דרכי הוראת חקר ותמיכה בכתיבת עבודות גמר.

תוכנית הלימודים תכלול ידע תיאורטי בעיקר הרצאות, ידע מעשי מעבדות, סדנאות וסיורים לימודיים, שילוב מחשב ואינטרנט במחקר ובהוראה והתנסות בהוראה בבתי הספר בחט"ב, אשר תאפשר שילוב בין התיאוריה למעשה.

 

ראש החוג: ד"ר נעים נג'מי

דואר אלקטרוני: [email protected]

לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס