מתעניין/ת  בלימודים؟

מבנה התוכנית לתואר ראשון .B.Ed

מבנה התוכנית

לימודי הכשרה להוראה (חינוך)

בהכשרה להוראה (חינוך ופסיכולוגיה) מודעים לתהליכי שינוי עולמיים ומקומיים בתחומי החברה, הכלכלה והחינוך. לתהליכים אלה השפעה רבה על מערכת החינוך בכיוון של דמוקרטיזציה וביזור של סמכויות, ובמציאות שנוצרה הופך בית הספר להיות מושא התעניינות והתערבות של גורמים רבים בעלי ציפיות מפליגות וסותרות.

שינויים מקיפים אלה מחייבים את הכשרתם של פרחי הוראה בכל התחומים הארגוניים, המנהליים, החברתיים והחינוכיים, ולהבין את הגורמים השונים המשפיעים על התפתחות הילד והתנהגותו.

בלימודי ההכשרה להוראה מעוניינים להכשיר ולטפח פרחי הוראה, שיהיו בעלי ראיית עולם רחבה ומודעות עצמית וחברתית גבוהה, אשר יכולים להתמודד עם השינויים המבניים, הארגוניים והתוכניים הפוקדים את מערכת החינוך, ואשר שמים להם כמטרה לקדם את מערכות החינוך והחברה בישראל תוך שימת דגש על הזיקה בין הידע הנלמד בתחומי החינוך, הפדגוגיה והפסיכולוגיה, לבין השדה החינוכי בכלל ולפרקטיקה הבית-ספרית בפרט.

החוגים ללימודי חינוך ופסיכולוגיה מעניקים לסטודנט סביבת לימודים אופטימאלית, הכוללת קורסי לימוד מגוונים, סגל אקדמי מובחר, יחס אישי וקשר ישיר בין הסטודנטים לבין המרצים וההנהלה. הקורסים נוגעים הן בפאן התיאורטי והן בפאן היישומי, והם נגזרים מתחומי הפסיכולוגיה, הפילוסופיה, הסוציולוגיה, החינוך מיוחד, הפדגוגיה והמתודיקה, דרכי הוראת המקצוע, אוריינות מחקר בחינוך ובהוראה. בתוכנית הלימודים קיימת ליבת לימודים משותפת, החוצה מסלולי גיל ומקצועות הוראה. כמו כן מתקיימים לימודים תלויי חטיבת גיל ותלויי התמחות.

לימודי התמחות

לימודי ההתמחות מהווים את בסיס הידע הדיסציפלינארי של המורה הפרופסיונאלי. הסטודנט בוחר את מסלול ההכשרה ואת ההתמחויות.

מסלול רב גילאי (יסודי ועל-יסודי) – הסטודנט בוחר באחת משתי ההתמחויות הבאות: התמחות ערבית חד-חוגית ורב גילאית (א'-י') או בהתמחות עברית חד-חוגית ורב גילאית (ג'-י'). 

מסלול על-יסודי (חט"ב – ז'-י') –  הסטודנט בוחר בהתמחות חד-חוגית או דו-חוגית לפי הפירוט הבא:

התמחות חג-חוגית מורחבת: אנגלית או מתמטיקה. התמחות דו-חוגית לפי הצירופים הבאים: כימיה-פיסיקה; כימיה-ביולוגיה; פיזיקה-מדעי מחשב; פיזיקה-לימודים כללים או מדעי מחשב-לימודים כללים.

מסלול יסודי (א'-ו')  ההתמחויות הן דו-חוגיות והסטודנט בוחר בשתי התמחויות מבין ההתמחויות הבאות: מדעים-מתמטיקה; מדעים-חינוך מיוחד או מתמטיקה-חינוך מיוחד.

מסלול גיל רך (0-6) –  הסטודנט לומד להתמחות חד-חוגית ויוכל לעשות הרחבת הסמכה לכיתות א'-ב' בשנה רביעית.  

מסלול חינוך מיוחד (6-21) – במסלול זה יכול הסטודנט לבחור בהתמחות חד-חוגית או בהתמחות דו-חוגית עם מתמטיקה ליסודי או מדעים ליסודי. 

התנסות בהוראה

ההתנסות המעשית נחשבת לעמוד השדרה של תוכנית הכנת והכשרת סטודנטים לעולם הפרופסיונאלי של מורים לעתיד, ומשמשת במה ליישום הנלמד במסגרת תחומי הדעת הדיסציפלינאריים והפדגוגיים.

מטרת ההתנסות היא, להכשיר מורה בעל זהות פרופסיונאלית הכוללת אחריות, מחויבות, אוטונומיה וזיקה לעמיתים למקצוע. במהלך ההתנסות, ובעזרת תנאים המאפשרים התפתחות אישית ומקצועית, הסטודנט עושה את צעדיו הראשונים בהוראה כמורה, ונחשף הלכה למעשה למפגש ראשוני עם ביה"ס, הכיתה ועולם התלמידים. הסטודנט מקבל תמיכה, השגחה, שיקוף, עידוד, הדרכה ועזרה מהמדריך הפדגוגי ומהמורה החונך, כדי להקל ולייעל את התפתחותו ואישיותו המקצועית.

במסגרת ההתנסות, נדרש הסטודנט ליישם ידע תיאורטי וידע פרקטי, תוך קישור ואינטגרציה ביניהם, וכדי לעמוד בכך, עליו להיות בעל ידע כללי ומקצועי רחב, בעל יכולת להפעיל שיקול דעת חינוכי-דידקטי באופן רציונאלי וליישם את רעיונותיו הדידקטיים במרכיבי ההוראה השונים: אבחון, תכנון, ביצוע והערכה רפלקטיבית, ובעל נכונות להמשיך ללמוד ולהתפתח בעבודתו.

ההתנסות בהוראה במכללה מתקיימת במשך שלוש שנים ובכל שנה משתנים ההדגשים, ההולכים מעמיקים ומתרחבים בשיטה הספיראלית. חשוב לציין שהקורסים העיונים הנלמדים באותה שנה מרחיבים ותומכים במעשה החינוכי.

לימודי יסוד

לימודי יסוד, הם לימודי חובה: ערבית, ערבית לפטור, עברית, אנגלית לפטור, מבוא לאוריינות התקשוב, תרבות ומורשת ערבית וחינוך לדמוקרטיה. כמו כן, נלמדים לימודי יסוד ללא אקרדיטציה: עזרה ראשונה, בטיחות, זהירות בדרכים, סיור אינטגרטיבי, הדרכה בספריה והדרכה ביבליוגרפית.

דילוג לתוכן