מתעניין/ת  בלימודים؟

ביולוגיה

ראש החוג: ד”ר נאג'י קורטאם

קמפוס ראשי, חדר 212, טל’ 04-9515622, דוא”ל [email protected] 

רכזת: גב’ נג’יה טוקאן

קמפוס ראשי חדר 498, טל׳ 04-9515547, דוא״ל [email protected]

רציונל

בעידן הנוכחי, לאור ההתפתחויות ופריצות הדרך בתחומי ידע שונים, גוברת המעורבות של האדם בסביבתו הפיסית והאנושית בכל הרמות – מהתא הבודד ועד ליצור השלם. אחת הסיבות המרכזיות למעורבות זו, היא ההתפתחות הטכנולוגית המואצת, המאפשרת לאדם, לרדת לעומק הפרטים במימדים מיקרוסקופיים וללמוד על תהליכים בזמן אמת ואפילו לצלם אותם תוך כדי שהם מתרחשים כמו תנועת חלבונים, מעבר חומרים דרך קרומי תאים, חלוקת תאים, פענוח רצף של גנים ועד להשפעת מזון או תרופה על התא הבודד והיצור השלם.
חינוך מדעי וטכנולוגי בכלל וביולוגי בפרט מהווה תשתית להתפתחות ולהצלחה, הן במישור האישי והן במישור הלאומי והחברתי, כבסיס לפיתוח חוסן מדיני וחברתי שיתבטא בתחומים מגוונים כמו תעשיה, בריאות, תזונה, חקלאות ואיכות סביבה.
מלבד הצרכים הקיומיים, ניכר יחוד של האדם בצורך לאגור ידע וביכולתו לעשות בו שימוש התורם להתפתחות הידע והתפקוד בחברה האנושית. סקרנות האדם להבין תופעות וחוקי טבע כולל ביצור החיי מניעה אותו למציאת פתרונות שנועדו להגביר את יכולתו הטבעית ולשפר את איכות חייו.
אתגרים אלו מחייבים התעדכנות שוטפת בחידושי המחקר הביולוגי, תוך למידה וניתוח עצמאי של מחקרים מדעיים. על המורים לביולוגיה להיות בעלי יכולת לפתח בקרב תלמידיהם סקרנות, חשיבה ביקורתית ויכולת להתמודד עם פתרון בעיות ביולוגיות אותנטיות. במקביל עליהם לרכוש ידע פדגוגי חדשני שיאפשר עיבוד מידע חדש והתאמת דרכי הוראה-למידה והערכה רב-ממדית למגוון סגנונות למידה בכיתה הטרוגנית.
על כן, מושם בהתמחות דגש על הקניה של ידע מדעי-ביולוגי עדכני, מיומנויות מחקר חינוכי וכישורי הנחיה, כלים לפיתוח לומד עצמאי ואוריין-פותר בעיות אקטיבי, לפיתוח מגוון דרכי הוראה והערכה רב-ממדית של תהליכים ותוצרים, לפיתוח מיומנויות חשיבה וביקורת, לפיתוח של חומרי למידה ולניתוח מאמרים מדעיים, וכן אסטרטגיות להובלת שינוי בית ספרי ומערכתי בהוראת הביולוגיה.
הקורסים המתודולוגיים מדגישים את הקניית האוריינות המדעית-ביולוגית לתלמידי חטיבת הביניים ובכלל זה: הבנת שיקולים בפתרון בעיות בביולוגיה, פיתוח חשיבה ביקורתית ופיתוח מודעות לשאלות ערכיות חברתיות ואתיות, אשר יוכלו להועיל לתלמיד בהבנתו את הבעיות המורכבות שמעלים העיסוק והמחקר במדעי הביולוגיה.
בנוסף לכך, הקורסים הדיסציפלינאריים מכוונים לשלוש מטרות בסיסיות: חיזוק הכיוון של פיתוח החשיבה, ומיקוד בטיפוח כלים לקידום דרכי הוראת חקר ותמיכה בכתיבת עבודות גמר.
תוכנית הלימודים כוללת ידע תיאורטי, וידע מעשי: מעבדות, סדנאות, סיורים לימודיים, למידה משולבת דיגיטל במחקר ובהוראה והתנסות בהוראה בבתי הספר בחט"ב שמאפשרת שילוב בין התיאוריה למעשה.

מטרות

  • חשיפת הסטודנטים לזיקה ולקשר ההדוק בין הדיסציפלינות השונות.
  • העמקת הידע הדיסציפלינארי בקרב הסטודנטים בדיסציפלינות השונות במסלול העל היסודי.
  • העמקת הידע הפדגוגי-דידקטי בקרב הסטודנטים בהוראת הדיסציפלינות.
  • הדגשת למידה המשלבת בתוכה הבנה ופיתוח חשיבה, במיוחד חשיבה מורכבת.
  • הכשרת הסטודנט כבעל יכולת להעריך את עבודת ההוראה באמצעות תהליך רפלקטיבי.
  • הטמעת מיומנויות וכישורים הנדרשים בסביבות הוראה/ למידה משתנות ויכולת להשתמש באופן מושכל במגוון דרכי הוראה/ לימדה.
  • הטמעה ויישום כישורי מנהיגות, יכולת מחקרית, יצירתיות, יוזמה ומחויבות לחדשנות והתעדכנות מקצועית לאורך תקופת עבודתו כמורה.
  • הכרת המאפיינים של התנהגות ערכית והומניסטית המדגישה את הסבלנות והסובלנות למגוון הדתות העדות והתרבויות במדינה.
דילוג לתוכן