מתעניין/ת  בלימודים؟

כימיה

ראש החוג: פרופ' מוחמד חוג'יראת

קמפוס ראשי חדר 217, טל׳ 04-9515588, דוא״ל [email protected]

רכזת: גב' נג'יה טוקאן

 קמפוס ראשי חדר 498, טל׳ 04-9515547, דוא״ל [email protected]

 רציונל

 מקצוע הכימיה חושף את הקשר בין המדע לבין העולם הסובב אותנו בחיי היום יום, בתעשיה ובתחומים רבים אחרים: סוללות, חומרים פלסטיים, סיבים, תרופות, מעגלים מודפסים, חומרי הדברה ודישון, ייצור מזון ושימורו, מיקרו אלקטרוניקה, צילום, הפקת נפט וחומרי אנרגיה חלופיים, זיהוי פשעים, סמים ואיתורם, תיארוך ממצאים ארכיאולוגיים ועוד.
תוכנית הלימודים בכימיה שמה דגש על המתרחש ב"חזית המחקר" כדי להכיר ולהתמודד עם השינויים בתחום זה. לדוגמה, תחום הביוכימיה המשפיע על מחקרים בתחום הגנום האנושי, התרופות החדישות ובחקר הסרטן. הכימיה של פני השטח (התעשיה הפטרוכימית) מאפשרת פיתוח מתמיד של חומרים חדשים ומפתיעים, חלקם גם "תפורים על פי הזמנה" – למשל, לצורכי חקר החלל או לפיתוח מטוסים חדישים.
בתחום הכימיה הפיסיקאלית מפתחים אפשרויות חדשות של חומרים מוליכים למחצה בתחום המיקרו-אלקטרוניקה ואפילו מגיעים לסדרי גודל הקטנים ממנה פי אלף, לננו-אלקטרוניקה ולננו-כימיה, כדי לקדם בניית רובוטיקה בסדר גודל של העולם התת-מיקרוסקופי.
הוראת הכימיה מציגה את המקצוע בפני הלומד כחלק מהמדעים הניסויים וחושפת בפניו את הרעיונות המרכזיים שבהם עוסק מדע זה, כמו גם את מקומה של הכימיה בין תחומי דעת אחרים, את תרומתה בהסברת תופעות בטבע ובחיי היומיום, ואת השפעתה על איכות החיים והתרבות האנושית.
התוכנית תקנה ללומדים כלים, שיאפשרו להם להתמודד עם אתגרים רבים הנעוצים בקצב התפתחותה המסחרר של החברה המודרנית ובמיוחד בפן המדעי והטכנולוגי. התכנית המוצעת מהווה מתכונת משופרת של התוכנית הקיימת להתמחות הכימיה שהיא חלק מהתמחות דו-חוגית יחד עם לימודי הביולוגיה.
מטרת העל של התוכנית היא חיזוק הפן הפרופסיונאלי של המורה ע"י העשרתו בתכנים השונים של הדיסציפלינה, יחד עם הרחבת הידע הפדגוגי-דידקטי להוראתה. בנוסף לידע המעמיק בדיסציפלינה הספציפית, מיועדת התוכנית להכשיר מורים בעלי ידע מדעי רב-תחומי רחב ועשיר, הבנה מדעית אינטגרטיבית, מודעות גבוהה להדדיות המתקיימת בין האדם לבין הסביבה והיקום, זאת מתוך שאיפה לענות על תפיסת המדע כתחום חשוב ורלוונטי הנוגע למישורי החיים השונים של האדם והסביבה בה הוא חי.
הרעיון המארגן בתוכנית זו מאופיין בתפיסת המדע כתחום אשר מתקיימים בו יחסי גומלין, ממשקים והשפעות הדדיות בין תחומי המדע השונים. כלומר, מקצוע הכימיה (מדע החומר) נתפס כתחום בעל מאפיינים דיסציפלינאריים יחודיים לצד מאפיינים אינטגרטיים המקשרים אותו עם מקצועות מדע נוספים כמו מדעי החיים, מדעי הסביבה והטכנולוגיה, פיסיקה, מתמטיקה ומחשבים, בנוסף למקצועות החברה וההוראה השונים.
בנוסף לחשיפה הרחבה לתחומי ההתמחות של הכימיה – כימיה כללית, כימיה אנליטית, כימיה אורגנית, כימיה אי-אורגנית, כימיה פיסיקלית, כימיה מודרנית (קוואנטים וננוכימיה) ומעבדה בכימיה – ייחשפו הלומדים גם למגוון רחב של נושאים הממחישים את חשיבות הכימיה (מדע החומרים) בחיי היום-יום. חשיבות זו מתבאטת ברבים מתחומי החיים: בתעשיה (כימיה תעשייתית), ברפואה (פולימרים ביו-רפואים), בתזונה (כימיה וביוכימיה של מזון), בחקלאות (דשנים וחומרי הדברה), בזיהוי פלילי (כימיה פורנזית), בהנדסת חומרים (פולימרים וחומרים פלסטיים, מבנה, תכונות ושימושים), בנפט ובמקורות אנרגיה חלופיים (היבטים כימים ופיסיקאליים בנושא האנרגיה) ועוד – וכל זאת בנוסף ללימודי הוראה, פדגוגיה ומתודיקה ואוריינות מחקר. בכך אנו מניחים תשתית למורים רחבי אופקים, בקיאים בדיסציפלינה שלהם ומודעים לחשיבותה והשלכותיה על התחומים האחרים, המסוגלים להתמודד עם האתגרים הרבים המוצבים ע"י החברה המודרנית והסביבה.
גישת הניסיונות והמחקר בתוכנית המוצעת תאפשר שילוב בין התיאוריה הנלמדת בשיעור הפרונטאלי לבין הנסויים במעבדה ותופעות בחיי היום יום. כתוצאה מכך, גישה זו תזמין את הסטודנט ללמידה עצמאית ופעילה, ותטפח בו את הזיקה והסקרנות למחקר המדעי ותקנה לו מיומנויות חקר. 

 מטרות

  •  העמקת הידע הדיסציפלינארי במקצוע הכימיה.
  • טיפוח תפיסה מדעית, זיקה, מודעות והבנת תהליכים ותופעות בתחום המדעים בכלל ובתחום הכימיה בפרט.
  • הכשרת מורים בעלי יכולת מנהיגות חינוכית בתחום הוראת המדעים בכלל והוראת הכימיה בפרט, שיהוו דוגמה לאהבת טבע הארץ, לטיפוח איכות החיים והסביבה, וללקיחת אחריות אקולוגית-חברתית.
  • הכשרת מורים בעלי יכולת להתמודד עם החידושים והשינויים הרבים והמהירים המתרחשים בתחום המדעים ובזיקה לחידושים המדעיים והטכנולוגיים הרלוונטיים.
  • טיפוח מורה חוקר, סקרן, נאור וידען, בעל ידע ומיומנויות חקר ובעל יכולת לעורר התלהבות וסקרנות מדעית בקרב תלמידיו.
  • הקניית מיומנויות עבודה בסביבה מתוקשבת ושילוב המחשב והאינטרנט ככלי חיוני בהוראת הדיסציפלינה.
  • הקניית היכולת להורות נושאים מתחום המדעים בגישה אינטגרטיבית, ממשקית והדדית ביניהם.
  • הקניית היכולת להפוך את הסביבה הקרובה לסביבת חקר מדעי.
  • העמקת ידע פדגוגי-דידקטי להוראת הכימיה.
  • חשיפת הסטודנטים לזיקה ולקשר ההדוק שבין הכימיה (מדע החומרים) לשאר הדיסציפלינות המדעיות, ובמיוחד למדעי החיים (ביולוגיה).
דילוג לתוכן