לימודי תעודה
האגף ללימודי חוץ, לימודי תעודה ופיתוח מקצועי לעובדי הוראה במכללה האקדמית הערבית לחינוך בחיפה, מפתח ומפעיל קורסים והשתלמויות ייחודיים, חדשניים ומגוונים לגמול השתלמות לעובדי הוראה, המוכרים לפיתוח מקצועי על פי תכניות משרד החינוך.
מגוון הקורסים וההשתלמויות חדשני, מעודכן, מותאם להחלטות משרד החינוך, ועונה על צרכי מערכת החינוך בחברה הערבית ובחברה הכללית.
מדריך מוסמך באמנות יצירה.
הקורס נועד להקנות מיומנויות, מושגי יסוד ועקרונות חשיבה לאדם העוסק ביצירה האמנותית, שנה זו תתמקד בעיצוב ופיתוח הרגלי למידה, היכרות עם חומרים וטכניקות, התמודדות עם מושגים ראשוניים בשפת האמנות ופיתוח בסיס לחשיבה אישית.
הסטודנט יתנסה בתרגילים לפיתוח מיומנויות, פיתוח חשיבה ,בנית רעיון, מציאת נקודת מוצא לעבודה, איסוף מקורות וכו',כל זאת דרך נושאים מרכזיים באמנות כגון קו, כתם, קומפוזיציה, פורמט, חלל, פירוק והרכבה, דיוקן, נוף, טבע אמנות חברתית, צילום כנקודת מוצא, ציטוט, מחווה ועוד
הסטודנטים ילמדו צילום שישמש ככלי עזר וככלי נוסף לביטוי אמנותי. הקורס ישים דגש על פיתוח הבנה היסטורית וניתוח ביקורתי .הקורס לאמנות פלסטית יקיים סדנאות עבודה ולימוד בכל תחומי העשייה העכשווית (ציור פיסול ,רישום , הדפס, )
מטרת הקורס:
התכנית מקנה לסטודנט מרחב בו יוכל לשלב בין ההשפעות התרבויות לבין היכולת המתפתחת למצוא השראה ליצירה מקורית וחדשה. תוך כדי שמירה על הבעה אישית ואותנטית.
הקורס יעסוק דרך הסדנאות השונות בקשר ובאחריות של האמן לסביבתו ולחברה.
פרויקט הגמר
פרויקט הגמר יסכם את הנלמד בקורס ויוגש בתום סמסטר ב'.
הגשת הפרויקט תלווה בתערוכה שתתקיים בחלל של המוסד.
קהל היעד:
בוגר י'ב, זכאיות לתעודת בגרות, בוגר תואר ראשון…
היקף הקורס:
420 שעות , כולל 60 שעות התנסות מעשית
הקורס יתקיים במתכונת של מפגש שבועי אחד בן 8 שעות אקדמיות.
רשימת מושגים :
קו, כתם, צבע, אור וצל, קומפוזיציה, פורמט, סימטרי , פרספקטיבה, עומק, נקודת מבט, תפיסת חלל, יחסי דמות ורקע, טקסטורה (מִרקם), סגנון, פיגורטיבי, מופשט, ריאליזם, סוריאליזם, סכמטיזציה (סיגנון), מינימליזם, קיטש, איקונוגרפיה, סימבוליות, דיוקן ודיוקן עצמי, ציטוט, אוצרוּת, מדיום, פיסול סביבתי, מיצב, מיצג, קולאז', הדפס, "רדי מייד".
במכללה מתקיימים באופן קבוע ארבעה קורסים שנתיים.
מרצה: גב' מהא אבו חוסיין
הוראה מותאמת
תכנית הוראה מותאמת בשפה הערבית ובמתמטיקה מקנה כלים פדגוגיים וחינוכיים מגוונים המאפשרים ,מצד אחד, הכלתו של התלמיד עם הצרכים המיוחדים במערכת החינוך הרגילה בצורה היעילה ביותר, ומצד שני מטפחים הכלת השונות בכיתה ההטרוגנית תוך יישום הכלים הנרכשים ,בכיתה הרגילה, בקבוצות קטנות.
תכנית ההוראה המותאמת, בהיקף של 220 שעות( כולל 40 שעות פרקטיקום- עבודה מעשית) תעניק למשתלמים ידע בסיסי ואינטגרטיבי בתחום הערכת מיומנויות הקריאה, הכתיבה והמתמטיקה. במהלך התכנית, ייחשפו המורים לעולם התוכן של לקויות הלמידה, אבחון וזיהוי הקשיים בלמידה, קריאת אבחונים דידקטיים ופסיכודידקטיים לצורך בניית תכניות התערבות הכוללות גישות וכלים להוראה המתקנת, ואסטרטגיות למידה מותאמות לעולם התוכן הן של השפה הערבית והן של המתמטיקה.
במסגרת התכנית, יכירו הלומדים המאפיינים החברתיים, הרגשיים וההתנהגותיים הנלווים ללקויות הלמידה וידונו במודלים מרכזיים המתארים את ההתפתחות התקינה ו/או הלקויה בתחומי הקריאה והכתיבה.
תיאטרון ומשחק
חיי התרבות והאומנות בחברה הערבית בישראל, מוגבלים למדי, בין היתר עקב המצב החברתי והפוליטי המייחד את החברה הערבית בישראל, המתבטא בכך שמאז קום המדינה לא נוסד אף בית ספר גבוה או אקדמיה ללימודי משחק ותיאטרון בשפה הערבית.
מכאן חשיבותה הרבה של החלטת המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל- חיפה, בדבר הקמת והפעלת המכון הערבי לתיאטרון ומשחק שבא למלא חלל זה, ולהעניק לצעירים/ ות הערבים/ ות ולסטודנטים/ ות המעוניינים/ ות ללמוד משחק ותיאטרון מסגרת אקדמאית ללימוד תיאטרון ומשחק בשפה הערבית, וכך להגדיל את סיכוייהם להשתלב בשוק העבודה, הן במסגרת התיאטרון המקצועי דובר הערבית והן במסגרת התיאטרון הישראלי הכללי.
המכון הערבי לתיאטרון ומשחק הינו המוסד האקדמאי הראשון והיחידי שמלמד תיאטרון ומשחק בשפה הערבית בישראל, והוא פועל במסגרת המכללה האקדמית הערבית לחינוך-חיפה.
הסטודנטים לומדים את מקצועות המשחק והתיאטרון ברמה הגבוהה ביותר, ע"י צוות מורים מקצועיים, מנוסים ודוברי השפה הערבית. הלימודים כוללים חומר עיוני, סדנאות והתנסות בתרגילים, חשיפה לסגנונות שונים. תכנית הלימודים כוללת שיעורי משחק, תנועה וריקוד, פיתוח קול ושירה, דיקציה, מוסיקה, קרבות במה ומשחק מול מצלמה, תולדות התיאטרון, שפה ערבית, ניתוח מחזות וניתוח הצגות.
המכון הערבי לתיאטרון ומשחק מכשיר שחקנים מקצועיים אשר יובילו בעתיד את התיאטרון הערבי בישראל, כשלנגד עינינו מטרה חשובה לא פחות והיא להכשיר בקרב הסטודנטים מנהיגים קהילתיים בעלי תודעה ואחריות חברתית, שישתמשו בשפת התיאטרון ככלי ביטוי חברתי, סטודנטים שמסוגלים ליצור אפיקים חדשים ליישום אומנות התיאטרון לטובת הקהילה, ורואים את עצמם כחלק בלתי נפרד מהקהילה.
הלימודים במכון נמשכים 3 שנים , בסיומן זכאים הסטודנטים לתעודת בוגר מגמת תיאטרון מטעם המכללה האקדמית הערבית לחנוך .
הסטודנטים משתתפים ביצירות בימתיות ומשחקים בהצגות מהרפרטואר הערבי והעולמי , כחלק בלתי נפרד מלימודי התיאטרון. הסטודנטים מתנסים במגוון התפקידים ממשחק ועד תפקידי הפקה. במהלך השנה השנייה המכון הערבי לתיאטרון ומשחק מעלה 3-4 מופעים בימתיים, שההשתתפות בהן ובשלל תפקידים תקנה לסטודנטים התנסות בעבודה על מחזה שלם על כל מרכביו ובעבודה עם יוצרי תיאטרון כמו במאי, מעצב תלבושות ומעצב תפאורה, ועוד .
הצגות הסטודנטים הועלו בתיאטראות מובילים במדינה: הקאמרי תל אביב, אלמידאן בחיפה, אלניקאב בעוספיא, והוצגו בפני הקהל הרחב בתיאטרון המכללה במספר הופעות לכל הצגה, ובתיאטראות ביישובים הערביים.
תנאי קבלה
* 12 שנות לימוד
* ריאיון אישי בשני מפגשים:
המפגש הראשון כולל:
- ראיון אישי.
- הגשת שני מונולוגים מתוך מחזות ערביים שעלו בארץ או בעולם הערבי, אחד קומי והשני דרמתי. את האודישנים עורכים מנהל בית הספר והועדה האמנותית-פדגוגית של בית הספר.
המפגש השני כולל:
- שני מונולוגים קומי ודרמטי ושיר בערבית. האודישן נערך מול פאנל של מורים.
- סדנאות אימפרוביזציות ותנועה קצרות עם מורי בית הספר.
לימודי תעודה נוספים:
- מדריך מוסמך במוסיקה
- עריכת וידאו
- אבחון דידקטי
- מנהלת גן
- עורך לשוני- ערבית
- מנתח נתונים דיגיטליים
- ניהול רשתות ובטיחות סייבר
- פרסונולוגיה ושפת גוף
- אורח חיים בריא
- הנחיית קבוצות
- שיווק דיגיטלי
- ועוד
לפרטים והרשמה:
יוסף: טל: 04-8303507, ג'ואן: 049515599 פקס: 04-8120380
מהות התכנית
התוכנית לתואר שני ב'לקויות למידה – הערכה והתערבות חינוכית' מיועדת לפתח את היכולת המקצועית של מורים ליישם את מטרות 'חוק השילוב' (8891-9891) ויעד ההכלה' (תשע"ג) של משרד החינוך, לשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה.
בבסיס חוק השילוב קיימות התפיסה והאמונה לפיהן "יש לקדם ולפתח את כישוריו ואת יכולתו של כל ילד ולהקנות לו ידע, מיומנויות והרגלים אשר יסייעו להרחבת יכולותיו, להעצמתו ולהשתלבותו התקינה בחברה" (משרד החינוך, חוזר מנכ"ל, 1999). יישום החוק מחייב שהמורים יהיו אנשי מקצוע מעולים, בעלי ידע תיאורטי עדכני בהתפתחות תקינה ולקויה של מיומנויות למידה, וידע מעשי פרקטי בתהליכי הערכה והתערבות ברצף הגילאי.
הרציונל לתוכנית מדגיש שלושה היבטים: (1) חוק השילוב, יעד ההכלה והכשרת מורים להשגת יעדיו; (2) הצורך בפיתוח תוכנית ייחודית ליישום חוק השילוב בחברה הערבית; ו-(3) אופן השתלבותם של בוגרי התוכנית בצוותים מערכתיים בחינוך המשלב.
מושתתת על התאמה בין מודלים תיאורטיים בתחום לקויות הלמידה ומחקרים על השפה, תוכנית הלימודים הערבית, לבין הגדרות המומחיות והתפקידים הנדרשים מהמת"ל.