פרופ' רנדה ח'יר עבאס
נשיאת המכללה

אני גאה לחלוק עימכם את הערכים, היעדים וההישגים המגדירים את המוסד החינוכי שלנו כמוביל בהכשרת סגלי הוראה, מצוינות בהוראה, מחקר ובמעורבות חברתית.

המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל–חיפה, היא המוסד האקדמי הוותיק והגדול ביותר להכשרת מורים וגננות לבתי הספר בחברה הערבית בישראל. המכללה ממוקמת בשני קמפוסים סמוכים בעיר חיפה, מעסיקה מאות חברי סגל אקדמי, עובדי מנהל ושירותים, ונותנת מענה לאלפי  סטודנטיות וסטודנטים המגיעים מכל רחבי הארץ – מרמת הגולן ועד הנגב – ולומדים  במגוון רחב של מסלולים והתמחויות. המכללה מעניקה תואר ראשון בחינוך (B.Ed.) בכל שכבות הגיל, מהגיל הרך ועד לחינוך העל-יסודי; הכשרה בתחום הטכנולוגי במסלול להנדסאים; ותואר שני בחינוך (.M.Ed) כולל מסלול עם תזה.

כמכללה להכשרת מורים אנו מחויבים למצוינות אקדמית בתחום ההוראה, ואנו שואפים לכך שבוגרינו יהיו מורות ומורים מקצועיים ומיומנים, המסוגלים להתמודד ביעילות ובהצלחה עם אתגרי החינוך והעתיד. דרכינו להשיג זאת היא באמצעות חידוש מתמיד של תוכניות הלימודים, שדרוגן והקניית ידע דיסציפלינארי עמוק ורחב. אנו מעניקים לסטודנטים חוויית למידה ייחודית, תוך דגש על שימוש בטכנולוגיות חדשניות ובגישות הוראה מגוונות ויצירתיות. בנוסף, אנו משקיעים בהדרכה אישית ובסדנאות מעשיות, ומעודדים את הסטודנטיות והסטודנטים לפתח את יכולותיהם ולהציב לעצמם מטרות מקצועיות ואישיות כאחד.

 באמצעות הקניית הידע המקצועי, תרגול ההכשרה המעשית ופיתוח האישיות – אנו לא רק מעניקים לסטודנטים כלים מעשיים ומקצועיים שיהוו את הבסיס להצלחתם כמורים בעתיד, אלא גם משפרים את יכולות וכישורי המנהיגות שלהם, ומכינים אותם לעמידה באתגרים של עולם ההוראה המשתנה תדיר. באופן זה, אנו מחנכים את הסטודנטים שלנו לעצמאות ולקיום המשכי של ערכי החינוך של המכללה. יתר על-כן, אנו מבינים את חשיבות הלמידה המתמשכת וההתפתחות המקצועית ולכן, אנו מחויבים ללוות ולתמוך בבוגרינו לאורך כל דרכם המקצועית, והדבר נעשה באמצעות הדרכות מקצועיות וסדנאות ליווי בשנים הראשונות להוראה, תוכניות מתקדמות להשכלה נוספת, ומתן תמיכה מתוך כך גם לכלל המורים באזור.

הסגל האקדמי  והסגל המנהלי של המכללה הם עמודי התווך בפעילות האקדמית והמקצועית שלנו, ומהווים מנוע לצמיחת והתקדמות המכללה, תוך הזדהות מלאה עם ערכיה ומטרותיה. חברי הסגל האקדמי מתמקדים לא רק בהוראה אלא גם בפעילות מחקרית מקצועית בתחומי מומחיותם, משתתפים בכנסים מדעיים ברמה לאומית ובינלאומית, מפרסמים מאמרים בכתבי עת שפיטים בתחומי הדעת השונים, כותבים ספרים ומובילי דעה בתחומם. פעילויות אלה מאפשרות להם להיות בפסגת הידע, לשמש דוגמה לסטודנטים ולהוביל את המכללה לחדשנות אקדמית וחברתית. המכללה תומכת באופן פעיל בפעילות האקדמית והמחקרית של הסגל, ובנוסף מוציאה פרסומים מדעיים וספרים המשמשים כמקורות ראשוניים למחקר כמו גם כתב-עת מדעי, פדגוגי וחברתי "דארנא" המוכר ע"י המל"ג ככתב עת שפיט.

המכללה מקיימת קשרים ענפים עם אוניברסיטאות מובילות ברחבי העולם, משתתפת בתוכניות בינלאומיות ובתוכניות חילופי סטודנטים, מקיימת שיתופי פעולה מחקריים, עורכת בתחומה כנסים בינלאומיים ותורמת לדיון האקדמי, החברתי והציבורי. שיתופי הפעולה דרך כנסים ופרויקטים עם מוסדות אקדמיים בחו"ל מגבירים את ההשפעה של המכללה בזירה הבינלאומית.

המכללה מקיימת מעורבות פעילה בחברה הערבית בכלל ובקהילה המקומית בפרט, ועומדת  בקשרים עם בתי ספר, מועצות מקומיות ועם מרכזים רלוונטיים במגזר הערבי, ומקיימת בשיתוף עימם ימי עיון, סדנאות, השתלמויות ופרויקטים משותפים המכוונים לשיפור החינוך בקהילה הערבית בישראל ובקהילות אחרות. אתר האינטרנט של המכללה כולל שפע חומרי לימוד עדכניים, תרגילים מקוונים ומערכי שיעור איכותיים שהכין הסגל, והעומדים לשימוש מיידי של מורים דוברי ערבית בארץ ובעולם, בכל מגוון המקצועות ובכל כיתות הלימוד, מהיסודי ועד לתיכון. בצד זה, המכללה לקחה על עצמה את קידום ההבנה והקשר בין התרבויות השונות בישראל, ומשרתת קהילה רחבה ומגוונת של סטודנטים וסגל, המגיעים מרקעים תרבותיים, חברתיים וגיאוגרפיים שונים. על כן ומתוך כך, אנו דוגלים בתפיסת עולם פלורליסטית והומניסטית, המשלבת ערכים חינוכיים ממזרח ומערב, וחיי הקמפוס מתאפיינים במערכת יחסים אנושית ומכבדת, באווירה טובה ובהתבוננות בכל הדתות והתרבויות, ומשמשים דוגמה חיה לחיים משותפים במגוון תרבותי. שילובם של בוגרים רבים של מוסדנו בהוראה בבתי ספר יהודיים, מעיד אף הוא על המחויבות העמוקה של המכללה לחברה הישראלית בכלל, ועל היותה בחזית המאבק לקידום שוויון חברתי, תרבותי ומגדרי.

מאז הקמתה בשנת 1949 ועד היום, הכשירה המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל–חיפה למעלה מ־65% מכלל עובדי ועובדות ההוראה בחברה הערבית וכן מורים נוספים רבים המלמדים בחברה היהודית. בכל תחום שהם מתמחים בו, בוגרי המכללה מתעלים, מוכיחים יכולת ניהולית ומנהיגות ומשפיעים באופן חיובי על תרבות החינוך בישראל. מספר בוגרינו הבוחרים להמשיך ללימודי התואר השני לצורך העשרת עולמם האקדמי והמקצועי עולה בהתמדה, ומספר רב של בוגרי המכללה משתלבים בתפקידים ניהוליים בבתי ספר ובשוק העבודה, נושאים בתפקידי פיקוח והוראה ומלמדים גם במערכת ההשכלה הגבוהה (כולל אצלנו, כמובן).

כנשיאת המכללה, נפלה בחלקי הזכות להצעיד אותה לעבר השנים הבאות. אני מכירה באחריות המוטלת עלי להמשיך ולהוביל במסלול של צמיחה בתחומים המדעיים, החברתיים, התרבותיים והכלכליים, תוך הכרת התפקיד המרכזי והייחודי שיש למכללה שלנו.

אני מאמינה בכוחנו ומאחלת לכולנו שנמשיך להוביל את המכללה בבטחה לעבר הישגיה בעתיד.

פרופ' רנדה ח'יר עבאס
נשיאת המכללה

חודש מרץ 2024.

דילוג לתוכן