המרכז לתמיכה ואבחון 

המרכז לתמיכה ולאבחון מיועד לתת שירותי סיוע לסטודנטים ליצירת סביבה שמתאפשרים בה תהליכי למידה הנותנים מענה לצרכיהם המיוחדים של הסטודנטים ומאפשרים להם למצות את יכולותיהם.

 


מנהלת: ד"ר ריהאם מוטלק אבו דאהוד

קמפוס ראשי חדר 317, טל' 04-9515580, דוא"ל  [email protected]   
שעות קבלה: ראשון    11:30-13:00
                     שני    10:00-11:30    

רכזת: גב’ חנאן בטל

קמפוס ראשי, חדר 220, טל׳ 04-9515589, דוא״ל: [email protected]

צוות המרכז

ד”ר עביר עאסלה
גב' ביאן שחאדה – מרצה ומדריכה במכללה
גב׳ ריהאם אבו בכר – מאבחנת
גב' רשא אשקר- מאבחנת
גב' וופא שאחדה בלוטין- מאבחנת

רציונל

המרכז לאבחון ולתמיכה מיועד לתת שירותי סיוע לסטודנטים במטרה ליישם את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ”ח-1998, וחוק זכויות תלמידים עם לקויות למידה במוסדות על תיכוניים תשס”ח-2008 – חוקים אלה באים להגן על זכותם של אנשים עם מוגבלות, להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה.
המרכז שוקד על יישום חוקים אלו באמצעות יצירת סביבה שהמתאפשרים בה תהליכי למידה הנותנים מענה לצרכיהם המיוחדים ומאפשרים להם למצות את יכולותיהם. 

 

מטרות 

    • לספק ליווי אישי ואקדמי לסטודנטים המתמודדים עם לקויות למידה, הפרעות קשב, לקות רפואית, מוגבלות פיזית, חושית וקוגניטיבית, בנוסף למתן ליווי אישי ואקדמי לסטודנטים הזקוקים לסיוע בלימודים שלהם מסיבות אחרות.
    • לסייע לסטודנטים הזקוקים לאבחון לקויות למידה לבצע  אבחון מת”ל (מערכת לאבחון תפקודי למידה במערכת ההשכלה הגבוהה) במרכז התמיכה והאבחון.
    • לסייע לסטודנטים במוסדות להשכלה הגבוהה באזור חיפה והצפון לקיים אבחון מת”ל בשפה העברית והערבית, לצורך מתן התאמות בדרכי היבחנות בבחינה הפסיכומטרית ובמוסד שלהם (כמו תוספת זמן, הפסקות במהלך בחינה, כתיבה במעבד תמלילים, שימוש בדף נוסחאות וכד').
    • לקלוט חידושים בכל מה שקשור לסיוע ולתמיכה בסטודנטים.

      שירותי המרכז:

    • תמיכה ואבחון מת"ל בשתי שפות ערבית ועברית

      תמיכה:

        • באמצעות עמיתים מצטיינים היכולים לעזור ולסייע. התהליך מתחיל בקבלת פניותיהם של הסטודנטים לקבלת סיוע. לאחר קבלת הפניות, המרכז דואג להיפגש עם כל סטודנט ולמפות את צרכיו ואת סוג הסיוע הנדרש עבורו במטרה . לאחר מכן, מתבצע תהליך של איתור סטודנטים מצטיינים בכל אחד ואחד מהחוגים במכללה בסיוע ראשי החוגים. ובסיום התהליך המרכז מבצע את ההתאמות בין הסטודנט המצטיין לסטודנט הזקוק לעזרה.  הליך זה מתקיים בליווי צמוד של ראש המרכז בו ניתנת תמיכה לסטודנט המצטיין לאופן שניתן בו לקדם עמיתים בקורסים השונים ובאסטרטגיות היעילות להתמודדות עם מטלות הקורסים.
        • קיום סדנאות של הקניית אסטרטגיות למידה וניהול זמן לסטודנטים.
        • קיום הרצאות העשרה לסטודנטים במכללה.
        • בדיקת פניות הסטודנטים לקבלת זכאות להתאמות בדרכי היבחנות, הבדיקה מתבצעת בהתאם לאבחונים מקצועיים ולאישורים רפואיים שונים שהסטודנטים מצרפים לפניות שלהם. לאחר אישור הזכאות להתאמות, מתבצע ריכוז כל ההתאמות של הסטודנטים בכל המקצועות תוך דאגה ליישומן בבחינות ובהגשת עבודות.

      אבחונים:

      מהו אבחון מת"ל?

      • מת"ל היא מערכת ממוחשבת של מבחנים ושאלונים סטנדרטיים שפותחה על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה, לצורך אבחון מועמדים למוסדות להשכלה גבוהה וללומדים בהם, המבקשים התאמות בבחינות ובסיוע בלימודים בשל לקות למידה.
      • מת"ל נועדה לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות – דיסלקסיה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – ולהעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז.
      • מת"ל הינו האבחון היחיד המוכר במוסדות להשכלה גבוהה.

      למי מיועד המת"ל:

      • לסטודטים מגיל 16-30, ששפת האם שלהם היא ערבית או עברית.
      • לסטודנטים ללא מוגבלות הצפויה להפריע להם להיבחן באמצעות מחשב (כגון כבדות ראייה, כבדות שמיעה, בעיות מוטוריות).

      תהליך אבחון:

      • לפנייה למרכז יש למלא את השאלון הבא (קישור לשאלון) ולשלוח למייל [email protected]

      חשוב לצרף מסמכים נלווים לקשיים המהווים את הסיבה לפנייה לאבחון: תעודת בגרות, תעודת מכל בתי הספר שבהם ללמד המבקש, אבחונים קודמים, ציוני פסיכומטרי, גילוין ציונים עדכני ממוסד הלימודים האחרון, וכל מסמך רפואי אחר.

      ניתן גם ליצור קשר טלפוני לאחד מהמספרים הבאים: 04-8322344, 04-9515589, 049515507

      • עם קבלת המסמכים גורם מצוות המרכז יצור קשר לבירור מידת ההתאמה לאבחון ולקביעת מועד. במקרה של אי התאמה הפונה יופנה לגורם מקצועי מתאים להמשך בירור.
      • האבחון נערך ב 2-3 פגישות.
      • בסוף תהליך האבחון, מתקבל דו"ח עם ממצאי האבחון וחוות דעת מקצועית על מקור הקשיים, ובהתאם ניתנת המלצות למתן התאמות בבחינות האקדמיות ולמתן סיוע במהלך הלימודים.

    דילוג לתוכן