מתעניין/ת  בלימודים

מצוינים – התנסות מעשית ייחודית

 התנסות ייחודית במכללה

ההתנסות מהווה נדבך חיוני בהכשרה: באמצעות חשיפה למגוון רחב של מוסדות חינוכיים, כגון אגפי חינוך בבתי חולים ובמועצות, בתי ספר ייחודיים ובתי ספר למחוננים, הסטודנטים יבחנו את התיאוריות הנלמדות בכיתה בהקשרים מגוונים ומורכבים. הם ילמדו להתאים את ההוראה לצרכים של תלמידים מגוונים, לפתח מיומנויות תקשורת בין-אישית, ולעבוד בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע מתחומים שונים. התנסות זו תאפשר לסטודנטים לתרגם את הידע התיאורטי שרכשו בכיתה למצבים אמיתיים, ולהיווכח כיצד התיאוריות החינוכיות מתבטאות בפועל בסביבות לימוד מגוונות. באמצעות חשיפה למגוון גישות חינוכיות ואוכלוסיות שונות, הסטודנטים יפתחו מגוון רחב של כישורים חיוניים להוראה, כגון תכנון שיעורים מותאמים, הערכת תלמידים, וניהול כיתה.

ההתנסות תעצב בקרב הסטודנטים תפיסה הוליסטית של תפקיד המורה, ומדגישה את החשיבות של יצירת סביבת למידה תומכת ומעצימה לכל תלמיד. היא נדבך חיוני בהכשרת מורים, שכן היא תספק לסטודנטים את הכלים והניסיון הדרושים להם כדי להתמודד עם המורכבות של העבודה ההוראה ולהפוך למורים מצוינים.

ההתנסות במכללה נמשכת שנתיים (4 ש"ש א'+ב'), כולל סדנה רפלקטיבית ותהליכי עיבוד בהיקף של עד 2 ש"ש. בנוסף, היא תכלול יוזמה חינוכית בשנה ג' – 2 ש"ש, כדלקמן:

קורס: סדנת התנסות ייחודית מצוינים-רום (4 ש"ש שנה א' ו- ב')

שם המרצה: ד"ר עאליה קאסם

תיאור הקורס: ההתנסות הייחודית במסלול המצוינים – רום מובדלת ושונה מן ההתנסות הפדגוגית אותה עוברים הסטודנטים במסלולי ההכשרה שלהם. ההתנסות הייחודית תעורר את הסטודנטים לעשייה, הדרכה והכוון יסודי המפגישה אותם עם היבטים שונים של עבודת החינוך מעבר להוראת הדיסציפלינה. סדנה בנושא התנסות ייחודית מכינה את קבוצת המצוינים להתנסות הייחודית בשדה. משמעותה עבודה של ממש עם תלמידים בכלים, בדרכים ובנושאים מחוץ לתוכנית הלימודים הרגילה.

  • בסמסטר א' הסדנה תתקיים במכללה.
  • במהלך סמסטר ב' בחלק מהמפגשים מבקרים בבתי ספר למיניהם והדגש יותר על צפייה והכרת השדה החינוכי.

הביקור יתבצע בבתי ספר ייחודיים במטרה להכיר לעומק את המסגרת החינוכית, את המבנה הארגוני, חלוקת התפקידים, חיי היום יום בבתי הספר ותפקידי אנשי המפתח. בנוסף, ייחשפו הסטודנטים לפרויקטים ייחודיים, יוזמות חינוכיות, פעילויות בית ספריות, ושיטות הוראה.

קורס: מהתיאוריה למעשה: פיתוח והובלת יוזמה חינוכית (2 ש"ש, שנתון ג')

שם המרצה: ד"ר עאליה קאסם

תיאור הקורס

הקורס משלב בין התיאוריה לפרקטיקה בתחום יזמות חינוכית. במהלך הקורס ניחשף לעיקרי התהליך היזמי, נכיר את מאפייני היזם וכן נבחן את השדה החינוכי בראיה יזמית. הקורס ישלב עבודה יזמית עצמאית של סטודנטים ועבודה קבוצתית. נתמקד במערכת החינוך ונחקור נושאים הקשורים ליזמות חברתית, שותפויות עם ארגונים עסקיים, יזמות פנים וחוץ ארגונית. הקורס נועד לפתח את היזמות החינוכית כאמצעי לפיתוח חשיבה חדשנית, רלוונטית ויישומית שמטרתה הסופית היא להשביח את עבודתו של המורה בכיתה ובבית-הספר.

סדנה רפלקטיבית

הסדנה המלווה את ההתנסות הייחודית תתקיים אחת לשבוע לשנתונים א' ו- ב'. מפגשים אלו יאפשרו לסטודנטים לשתף בתובנותיהם, להתמודד עם דילמות מקצועיות, ולפתח גישות חינוכיות מותאמות לצרכיהם הייחודיים. תהליך זה תורם להתפתחותם המקצועית של הסטודנטים, תוך הדגשת החשיבות של רפלקציה מתמדת ולמידה מהניסיון בשדה החינוכי. הסדנה תסתיים בהצגת הפרויקטים הייחודיים של הסטודנטים מול חבריהם מהמסלול.
מטרת הסדנה היא לטפח מיומנויות רפלקסיביות בקרב הסטודנטים, לחזק את תחושת המסוגלות שלהם, ולספק פלטפורמה לדיון ביקורתי בהצלחות ובדילמות העולות מהשדה.
הסדנאות הרפלקטיביות מהוות מרחב בטוח לסטודנטים במכללה לבחון את חוויותיהם, לנתח את פעולותיהם, ולהעמיק את הבנתם לגבי ההקשרים החברתיים והאתיים של עבודתם. תהליכי העיבוד, מצדם, מאפשרים אינטגרציה של הידע התיאורטי עם הניסיון המעשי, ומעודדים את הסטודנטים לפתח תובנות משמעותיות לגבי תפקידם כסוכני שינוי חברתי.
דיון מונחה בהצלחות של הסטודנטים של המכללה הערבית מחזק את הביטחון העצמי של הסטודנטים ומסייע בזיהוי אסטרטגיות יעילות להתמודדות עם אתגרים עתידיים. במקביל, ניתוח דילמות מעודד חשיבה ביקורתית, מפתח יכולות של קבלת החלטות אתיות, ומכין את הסטודנטים שלנו להתמודדות עם מצבים מורכבים בעבודתם העתידית בשדה החברתי.
באמצעות שילוב זה של רפלקציה, עיבוד, ודיון מובנה, התוכנית מקדמת למידה משמעותית והתפתחות אישית ומקצועית של הסטודנטים, תוך הכנתם לתפקיד פעיל ומשמעותי בקידום שינוי חברתי.
הסדנה תתקיים לסטודנטים בהיקף 2 ש"ש לסטודנטים בשנתון א', ו-2 ש"ש לסטודנטים בשנתון ב'. בנוסף, הסטודנטים של שנתון א' יוזמנו להשתתף בסיוע לתלמידי שנתון ב', כחלק מתהליך למידת עמיתים.

דילוג לתוכן