תואר שני – חינוך לשוני .M.Ed
חינוך לשוני (ערבית-עברית-אנגלית)
חינוך מיוחד
לכל אדם יש הזכות להיות איש בין אנשים, לחיות בחברה, להשתתף בה ולהיות חלק ממנה.
(אמנת האו"ם בדבר זכויותיהם של אנשים עם מוגבלויות, 2006)
חברות שונות מתייחסות לאנשים עם צרכים מיוחדים באופן שונה. יש חברות שבהן כל אדם מקבל יחס שווה ויש חברות המפרידות אדם עם צרכים מיוחדים מהכלל, וקובעות כללי התנהגות שונים כלפיו מאשר כלפי הכלל.
הקו החוצה את החברה לכאלה שיש להם צרכים מיוחדים ולכאלה שאין להם צרכים מיוחדים הוא קו גמיש וכל חברה ממקמת אותו במקום אחר על פני רצף ההתייחסות שלה.
בעבר, ההתייחסות לאנשים עם צרכים מיוחדים הייתה על פי תווית "רפואית": עיוור, אוטיסט, חירש, מפגר וכד', אך כיום הומר השימוש במונחים רפואיים לשימוש במונחים הומניסטיים, שהוביל לאמונה שאפשר למחוק את קו ההפרדה בין קבוצות שונות, והחוג לחינוך מיוחד במכללה, פועל לחיזוק ולהטמעה של אמונה זו. בנוסף, בעקבות התיקון לחוק החינוך המיוחד (2018) המאפשר להורים של ילד עם צרכים מיוחדים, יותר מאי פעם, האפשרות לבחור במסגרת חינוך רגילה עבור ילדיהם, החוג לחינוך המיוחד מקנה לכלל הסטודנטים במכללה כלים פדגוגיים וחינוכיים מגוונים, המאפשרים את הכלתו ביעילות של התלמיד עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה, ומטפחים הכלת השונות בכיתה ההטרוגנית, דבר המאפשר למורי העתיד להתאים עבורם כלים דיפרנציאלים ומותאמים.
החזון של מובילי החוג לחינוך מיוחד במכללה הוא יצירת חברה שבה אנשים, ילדים ובוגרים עם צרכים מיוחדים לוקחים בה חלק פעיל, יצרני ופרודוקטיבי. המשמעות הנובעת מחזון זה, היא קיומה של חברה פתוחה, הוגנת, שוויונית, שחבריה מאפשרים לכל השותפים בה לממש את עצמם, בהתאם ליכולותיהם ולכישוריהם תוך התחשבות מירבית במגבלותיהם, לא בחסד, אלא בזכות.
ראש החוג: ד"ר הנאדי אבו אחמד
דואר אלקטרוני: [email protected]