אינטרנט‭ ‬של‭ ‬הדברים Internet of Things‭ (‬IoT‭) ‬‭ ‬

יום‭ ‬רביעי‭ ‬10.5.2023

דברי נשיאת המכללה
פרופ' רנדה ח'יר עבאס

התנופה המתמדת של תחום מדעי המחשב בעשורים האחרונים, מוצאת את ביטויה ברצף ארוך ומתמשך של חידושים, טכנולוגיות חדשות פורצות דרך, תמורות והתפתחויות, המצאות מבריקות המשנות את חיי הפרט ומאפשרות לו התנהלות יעילה יותר במרחב הדיגיטאלי, קבלת שירותים עדכניים  בעבודה ובחיים הפרטיים בצורה נגישה, פשוטה ויעילה יותר. כל אלה הציבו את המחשוב והאינטרנט בראש הרשימה המכובדת של תחומים מדעיים, אשר פרצו גבולות, הגדירו מחדש את תחומי ההתעניינות ואת דרך התנהלות יום יומית שלנו, והגיעו למחוזות שעד שני עשורים, נחשבו כבלתי ריאליים, ואף לקוחים מעולמות של סרטי מדע בדיוניים.
זהו בדיוק המושג "אינטרנט של הדברים"- ( IoT) Internet of Things ))-  אשר הוצג לראשונה ב-1999, על ידי קווין אשטון מבכירי המותג הבינלאומי פרוקטור אנד גֶמבֶל, בהקשר של  האפשרות שהמחשבים, ישלטו בעתיד במכשירים ובהתקנים החשמליים השונים, אבל כיום המושג מתייחס לחפצים ולמכשירים פיזיים יוםיומיים המחוברים אחד אל השני (ואלינו) בצורה דיגיטאלית.
אותם חפצים שפעם נחשבו כרגילים אינם כאלה היום, רובם כוללים היום אינטרנט אלחוטי, חיישנים וחומרה שמאפשרים לשלוט בהם בצורה חכמה מרחוק, כשהמונח, "בית חכם" המתייחס לנורות תאורה, לטלוויזיות, לדוד, לשואב אבק) הופך להיות יותר ויותר ל"בית רגיל".
אך Internet of Things לא מתחיל ונגמר בבתים חכמים ובצרכים שלנו כצרכנים פרטיים וכצרכני קצההוא נמצא בתעשייה, בארגונים, באקדמיה ובשדה החינוך, בדרכי הוראהלמידה, בכיתות לימוד, בבתי חולים ובמכשור רפואי מתקדם, בערים חכמות, בכבישים, במסילות ברזל ובאוויר. עולם ה-IoT הופך את כל העולם סביבנו, וסביבו, לנגיש יותר, חכם יותר ויעיל יותר, והכול באמצעות ובזכות חיבור מלא של החפצים הפיזיים לעולם הדיגיטלי.
לצד מגוון התועלות של טכנולוגיות IoT בתחומי התעשייה, התחבורה, המסחר, התשתיות, החקלאות, הרפואה והבריאות, הצרכנות, חיי היוםיום, האקולוגיה ועוד, והדבר מעורר שאלות, תהִיות ואתגרים חברתייםחינוכיים רבים, בתחום הגנת הפרטיות ומידע אישי, לנוכח העלייה המתמדת במספר המכשירים החכמים.
במפגש היום יוצגו ע"י אנשי מקצוע בכירים מגמות ואתגרים בתחום ה-IoT. תובנות ומחשבות עתידניות בכלל והקשרם לחינוך ולאקדמיה, ואני מקווה שהם יעשירו את הידע של כולנו.
אני מבקשת להודות לנגיד המכללה, עו"ד זכי כמאל, על הליווי, התמיכה, הייעוץ והעזרה, וכמובן למארגני יום העיון, על התכנון והביצוע, למרצים שהקדישו זמן וידע לבניית ההרצאות, ולכם, קהל נכבד, על שבאתם לכבדנו בנוכחותכם.

אני מאחלת לכולם יום עתיר הנאה וידע.

דילוג לתוכן