אינטרנט‭ ‬של‭ ‬הדברים Internet of Things‭ (‬IoT‭) ‬‭ ‬

יום‭ ‬רביעי‭ ‬10.5.2023

דברי נגיד המכללה

עו״ד זכי כמאל

המדע על כל תחומיו הינו עמוד התווך של הקיום האנושי, כשבכל דור ודור חותר כל מדען ליצור ולפתח את המדע אשר אין לו גבולות ואין לו לאום אלא תכלית אחת: לשרת את האדם איפה שהוא נמצא. ההתפתחות המדעית הכבירה לא הייתה באה לעולם באם לא היו המוסדות להשכלה גבוהה מכשירים, מעודדים ומאמינים בכוחו של האדם להיות יוצר וקונסטרוקטיבי.
אחד התחומים ברי ההשפעה ואשר פיתוחו הביא מזור לאנושות, הוא תחום מדעי המחשב שהמציא את הכלי העצום והכביר האינטרנט, הגם שאיפשר פגיעה בזכויות הפרט או בפעילות מלחמתית על סוגיהן.
למען הגילוי הנאות מאז שקיבלתי את האחריות על המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראלחיפה בשנת 2006 ראיתי כשליחות ומשימה להכשיר ולהעמיד מדענים בתחומים שונים שיהיו בוגריה, מרציה ומובילי הדור המדעי, ובמיוחד ראיתי כחובה לייסד רשות מחקר אשר תפעל בתחומי המדעים, החברה והחינוך ותאפשר לכל מרצה ומרצה לפתח את יכולותיו המדעיות, השכלתיות ואקדמיות.
אכן רבים הם קווי הדמיון בין ההתפתחות בתחום מדעי המחשב בכלל והאינטרנט על כל שימושיו ויכולותיו בפרט, ובין המוטו של המאה ה-21 ושני העשורים האחרונים במאה ה-20, ובין מה שהמכללה האקדמית הערבית לחינוך כמוסד אקדמי עושה בתחומי המחקר, החדשנות, היצירתיות והאקדמיה, שתמציתו כי האדם הוא היצירה החשובה לאנושות והוא זה אשר הביא את החידושים ששינו לבלי הכר את פני היקום והפכו את המאה העשרים ואחת לעידן בו הדמיון גובר על המציאות, תוך התחרות מדעית רבת המצאות ושכלולים טכנולוגיים, בואכה יומנו זה בו רכב אוטונומי איננו חלום או עניין היפותטי אלא מציאות קיימת, תוך שליטה מרחוק, דרך אפליקציות ייעודיות, כאילו כל העולם נמצא בכף יד אחת וכל זה חלק מחיינו, ואפילו בשביל רבים מאיתנו  דבר מובן מאליו שאי אפשר בלעדיו.
בין המגמות המדוברות, ובמקום הראשון ביניהן, מבחינת החשיבות והיותו בעת ובעונה אחת חלק חשוב בעולמות התעשייה, האקדמיה, איכות הסביבה, היום יום, החקלאות, התחבורה  ועוד ועוד נמצא האינטרנט של הדברים, בהיותו טכנולוגיה שצפויה להשפיע על כל תחומי החיים של הפרט ושל הכלל, ומאפשרת לנו כקולקטיב וכבודדים, שליטה מרחוק, מותאמת לצרכים האישיים השונים והמשתנים של כל אחד ואחת מאיתנו, כמעט בכל היבט של החיים.
יש לזכור כי לצד הערך, החשיבות והתרומה של החידושים והתגליות, ובמיוחד של האינטרנט של הדברים על כל היבטיו ותרומתו לייעול, לנגישות ולזמינות, שהם שלושה מרכיבים המשפרים לאין ערוך את רמת חיינו, ואת היכולות התעשייתיות והיצרניות של עולמנו המורכב, ניצבות בפנינו כצרכני היצירה הזו שאלות רבות ואף חששות מפני שימוש פוגעני, לרבות התקפות סייבר נגד מוסדות ומפעלים תעשייתיים, לרבות נגד בתים פרטיים חכמים כפי שקרה אך לאחרונה, דבר שרבים הזהירו ממנו כבר לפני שנים, ביניהם ראש ה-CIA לשעבר, דייוויד פטראוס, שאמר בתחילת 2012 כי הבתים החכמים כחלק מהאינטרנט של הדברים, הם מציאה ואוצר של ממש לאנשי ריגול, דבר  שיוביל לשינוי תפישה הפרטיות והחשאיות שלנו בעולמנו.
השינוי הזה מקורו בכך, שמכשירים שהוגדרו בעבר כרגילים, הפכו בזכות האינטרנט של הדברים וחיבורם לאינטרנט החוטי או האל חוטי, ובסיוע חיישנים מתקדמים המוטמעים בהם, למכשירים חכמים האוספים מידע, ועליהם ניתן להשתלט מרחוק ולשאוב מהם את המידע, לרבות האישי ומכאן הצורך ליתן את הדעת לסדרי ותוכנות אבטחת מכשירי (IoT) ביתיים שלדעת רבים נחשבים עדיין, וביחס לתעשייה ולחברות, לחוליה החלשה ברשתות המחשבים.
אכן, מן הראוי לנצל את הטוב הגלום באינטרנט של הדברים, אשר מאפשר עולם נגיש, בטוח, קל ויעיל, המשפר את איכות חיינו וניצול הזמן באופן איכותי, תוך העמדת סדרי אבטחה יותר קפדניים ויותר אפקטיביים שיבטיחו את הפרטיות, הסודיות והשקט הנפשי של כולנו, וחתירה מתמדת למניעת מתקפות סייבר ומניעת זליגת מידע אישי וקולקטיבי, פרטי ותעשייתי, לידיים בלתי אמינות.
יום עיון זה, שנושאו ״האינטרנט של הדברים״ מהווה טעימה ראשונה, אחריה יבואו עוד, מתוקף אחריותה האקדמית, הציבורית והחברתית של המכללה, כמקור לידע אקדמי וסוכן לשינוי חברתי.
לסיום, תודה לנשיאת המכללה פרופ׳ רנדה ח׳יר עבאס, מי שעומדת על קיומן של התכנסויות אקדמיות ומדעיות כחלק מהחדשנות המתחייבת במוסד אקדמי ולד״ר אימאן אטרש, ראשת החוג למדעי המחשב על היוזמה וקיום יום העיון הקונסטרוקטיבי.

בברכה,

חיפה, 10 במאי 2023.

דילוג לתוכן